خانه / ثبت برند / راهنمای ثبت برند و ثبت علامت تجاری

راهنمای ثبت برند و ثبت علامت تجاری

ثبت برند و ثبت علامت تجاری

ثبت برند و ثبت علامت تجاری امروزه از اهمیت بسزایی برخوردار است و به دلیل حمایت های بسیاری که قانونگذار از علائم تجاری ثبت شده به عمل می آورد اشخاص حقیقی و حقوقی متعددی تمایل به ثبت برند و ثبت علامت تجاری دارند و از همین رو ما در این مقاله شما را با مقوله ثبت علائم تجاری آشنا می کنیم.

علامت تجاری، نشانی است که می تواند کالاهای تولیدی یا خدماتی که توسط یک شخص یا بنگاه ارائه شده را از کالاها یا خدمات سایر اشخاص یا بنگاه ها متمایز نماید.

نکته ای که در ابتدای امر قابل ذکر است، این است که ثبت برندهای تجاری، به ثبت برند در ایران و ثبت برند بین المللی (مادرید) قابل تقسیم است.

 ثبت برند تجاری در ایران :

در ثبت برند های تجاری در ایران، برند فارسی، برندی است معنای آن که الزاما در یکی از فرهنگ نامه های معتبر فارسی (نظیر فرهنگ نامه دهخدا یا فرهنگ نامه معین) موجود می باشد.

در غیر این صورت، برندی که معنای لاتین داشته باشد اما به صورت فارسی به نگارش درآید نیز جزء برند لاتین محسوب می شود. (برای ثبت برند لاتین به کارت بازرگانی نیازمندیم).

بر طبق ماده ۳۰ قانون علامت، علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از :

الف) علامت یعنی هر نشان قابل رویتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.

ب) علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رویتی که با عنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدا و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می کنند متمایز سازد.

ج) نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

 

مواردی چند از مزایای ثبت علامت تجاری :

۱) ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت‌ها می باشند.

۲) شرکت ها را قادر می سازد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.

۳) اجازه استفاده از آنها به اشخاص ثالث داده می شود و منبع درآمد از محل حق امتیازها می باشند.

۴) شرکت ها را تشویق می کنند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند.

۵) ممکن است دارایی ارزشمند کسب و کار باشند.

۶) ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.

 مدت اعتبار قانونی علائم تجاری ثبت شده

مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن می‌باشد.

این مدت با درخواست مالک آن برای دوره‌های متوالی ده ساله با پرداخت هزینه مقرر، قابل تمدید است‌.

جهت تمدید ثبت برند ، یک مهلت ارفاقی شش ماهه که از پایان دوره شروع می‌شود، جهت پرداخت هزینه تمدید، با پرداخت جریمه تأخیر، درنظر گرفته می‌شود.

علائم تجاری قابل ثبت به عنوان ثبت برند:

هر کلمه، حرف یا حروف، عدد، ترسیمات، عکس، شکل، رنگ، تصویر، برچسب یا ترکیب آنها که برای تشخیص کالاها یا خدمات بکار رود، علامت تجاری محسوب می‌شود.

در برخی از کشورها‌، شعارهای تبلیغاتی نیز علامت تجاری محسوب می‌شوند و در ادارات ملی ثبت علائم تجاری به عنوان علامت تجاری ثبت می‌شوند.

تعدادی از کشورها نیز اجازه می‌دهند شکل‌هایی از علائم تجاری که قبلا مرسوم نبوده‌اند نیز ثبت شوند.

مانند: رنگ‌ها، علائم سه بعدی (شکل یا بسته‌ بندی کالاها)، نشان‌های قابل شنیدن (صداها) یا نشان‌های قابل استشمام (بوها).

با این حال، بسیاری از کشورها برای آنچه که بعنوان علامت تجاری قابل ثبت هستند محدودیت‌هایی قائل شده‌اند و عموما اجازه ثبت نشان‌هایی را می‌دهند که قابل رویت هستند یا می‌توان آن‌ها را بصورت گرافیکی و ترسیمی یا نوشتاری نشان داد.

 

ثبت برند یا ثبت علامت تجاری حقیقی و حقوقی با یکدیگر چه تفاوتی دارند؟

هنگامی که قصد ثبت علامت تجاری به نام افراد را داریم، به آن اصطلاحا ثبت برند یا علامت تجاری حقیقی میگوئیم و هنگامی که قصد ثبت علامت تجاری به نام شرکت ها و سازمان ها را داریم، به آن اصطلاحا ثبت برند یا علامت تجاری حقوقی می گوئیم.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند اشخاص حقیقی با مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند اشخاص حقوقی تا حدودی با یکدیگر تفاوت دارند.

برای اشخاص حقیقی همه مدارک باید به نام شخص متقاضی بوده و مرتبط به طبقه و فعالیت مورد نظر باشد و در مدارک لازم برای شخص حقوقی تمام  مدارک و مجوزها باید به نام شخصیت حقوقی یعنی شرکت باشد و طبقه مورد نظر برای ثبت باید در موضوع شرکت ذکر شده باشد.

لازم است قبل از شروع به ثبت برند  مدارک ذیل را آماده کنید.


اشخاص حقیقی:

۱) کپی برابر اصل شناسنامه

۲) کپی برابر اصل کارت ملی

۳) کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد).

۴) کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه بهره برداری، پروانه ساخت ، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی).


اشخاص حقوقی:

۱) کپی برابر اصل شناسنامه

۲) کپی برابر اصل کارت ملی

۳) کپی روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد).

۴) کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه بهره برداری، پروانه ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی).

۵) کپی برابر اصل کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد).

 

نکتهای در ارتباط با ثبت برند یا ثبت علامت تجاری:

در صورتی که در تصویر علامت یا نام مورد نظر شما کلمه یا حروف لاتین استفاده نشده باشد، ارائه  کارت بازرگانی الزامی نخواهد بود. لازم است ابتدا در سامانه مالکیت معنوی نسبت به استعلام برند اقدام نمایید.
قابل ذکر است، اسم یا عنوانی که ماهیت یا طریقه استفاده از آن بر خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه  باشد و یا موجبات فریب عموم را فراهم کند،  غیر قانونی تلقی شده و نمی تواند به عنوان یک نام تجاری به کار برو

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *