خانه / ثبت شرکت / ثبت شرکت سهامی خاص در کمترین زمان همراه با راهنما

ثبت شرکت سهامی خاص در کمترین زمان همراه با راهنما

ثبت شرکت سهامی خاص

یکی از محبوب ترین نوع شرکت هایی که در ایران ثبت می شوند، ثبت شرکت سهامی خاص است و با توجه به پرمتقاضی بودن آن و سوالات متعددی که برای علاقه مندان وجود دارد، در این مقاله سعی داریم تا ضمن معرفی ثبت شرکت سهامی خاص، به برخی از سوالات متداول در ارتباط با ثبت شرکت سهامی خاص نیز پاسخ دهیم.

تعریف ثبت شرکت سهامی خاص

یکی از شرکت های هفت گانه ذکر شده در قانون تجارت شرکت سهامی است که خود به دو نوع شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص تقسیم می شود.

شرکت های سهامی خاص فارغ از موضوع فعالیتشان، بازرگانی و تجاری محسوب می شوند و بنابراین اشخاصی که تمایل به فعالیت در زمینه امور غیر تجاری دارند نمی توانند ثبت شرکت سهامی خاص یا ثبت شرکت سهامی عام را انتخاب نمایند و بهترین شکل فعالیت برای این گروه از متقاضیان، ثبت موسسه غیر تجاری است تماس. 

برای ثبت شرکت سهامی خاص به چند نفر نیاز داریم؟

حداقل تعداد سهامداران مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص ۳ نفر است و همچنین به حداقل ۲ نفر بازرس نیز نیاز داریم که یک نفر از ایشان عنوان بازرس اصلی را دارد و نفر دیگر عنوان بازرس علی البدل را خواهد داشت.

بنابراین شما وقتی که قصد ثبت شرکت سهامی خاص دارید نیازمند به حضور حداقل ۵ نفر هستید.

هیات مدیره شرکت سهامی خاص را چه کسانی تشکیل می دهند؟

تمامی اعضای هیات مدیره شرکت سهامی خاص الزاما می بایست از سهامداران شرکت تشکیل شوند و بر خلاف شرکت با مسئولیت محدود، در شرکت سهامی خاص نمی توان هیچ کدام از اعضای هیات مدیره یا مدیر عامل شرکت را از خارج از سهامداران شرکت قرار داد.

 

آیا می توان مدت ماموریت مدیران یا بازرسین را بصورت نامحدود تعیین نمود؟

بر خلاف شرکت با مسئولیت محدود که میتوان در آن مدت ماموریت مدیران یا در صورت وجود بازرس، مدت ماموریت بازرس را بصورت نامحدود قرار داد، در شرکت سهامی خاص مدت ماموریت مدیران و بازرسین محدود خواهد بود بدین صورت که حداکثر مدت ماموریت مدیران شرکت ۲ سال و بازرسین ۱ سال است.

نکته مهم: البته باید به این نکته مهم توجه داشت که اگر شخص مدیر عامل شرکت سهامی خاص از اعضای هیات مدیره نباشد و فقط از سهامداران باشد، مدت ماموریت وی محدودیتی نداشته و میتواند بیشتر از دو سال هم باشد و البته این یک استثنا است که فقط برای شخص مدیرعامل امکان پذیر است.

 

حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص چقدر است؟

حداقل سرمایه مورد نیاز جهت ثبت شرکت سهامی خاص مبلغ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۱ ریال یا یکصد هزار تومان است و البته سهامداران شرکت میتوانند بیش از مبلغ فوق الذکر تا هر میزانی که تمایل داشته باشند به عنوان سرمایه شرکت در نظر بگیرند.

 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرک سهامی خاص چیست؟

۱) کپی برابر اصل صفحه اول و صفحه توضیحات (البته چنانچه توضیحاتی وجود داشته باشد) شناسنامه و کارت ملی سهامداران و بازرسین هر کدام یک نسخه

۲) اصل گواهی عدم سو پیشینه کیفری اعضا هیات مدیره و بازرسین شرکت هر کدام یک نسخه

۳) دو نسخه اساسنامه تکمیل شده و امضاء شده توسط سهامداران

۴) دو نسخه اظهارنامه تکمیل شده و امضاء شده توسط سهامداران و بازرسی.

۵) دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین

۶) دونسخصه صورتجلسه هیات مدیره

۷) اقرار نامه مدیران و بازرسین شرکت مبنی بر نداشتن محدودیت های قانونی برای پذیرش سمت مدیریت یا بازرسی شرکت

۸) ارائه گواهی بانک مبنی بر افتتاح حساب به نام شرکت در شرف تاسیس که حاکی از واریز حداقل ۳۵% از مبلغ سرمایه شرکت در حساب فوق الذکر است.

۹) ارائه برگه تایید نام شرکت

 

نکته ۱: چنانچه جهت ثبت شرکت سهامی خاص ، احدی از مدیران شرکت قصد مراجعه به اداره ثبت شرکت ها را ندارد و برای این موضوع وکیل دادگستری اقدام می نماید، ارائه اصل وکالت نامه وکیل دادگستری نیز علاوه بر مدارک فوق الذکر الزامی است.

نکته ۲: جهت ثبت شرکت سهامی خاص چنانچه در بین اعضا هیات مدیره، شخص حقوقی نیز وجود داشته باشد، ارائه روزنامه رسمی مرحله ثبت تاسیس شرکت فوق الذکر و همچنین ارائه روزنامه رسمی آخرین تغییرات آن نیز مورد نیاز است و همچنین در سربرگ شرکت فوق الذکر باید یک نفر نماینده برای حضور در جلسات مجامع عمومی و جلسات هیات مدیره معرفی شود و در معرفی نامه مذکور باید حدود اختیارات نماینده ذکر شود.

نکته ۳: برای ثبت شرکت سهامی خاص چنانچه موضوع شرکت از موضوعاتی باشد که نیازمند ارائه مجوز از مرجع ذیصلاح است، ارائه اصل مجوز فوق الذکر نیز مورد نیاز است.

در پایان لازم به ذکر است چنانچه قصد ثبت شرکت سهامی خاص یا ثبت تغییرات شرکت خود را دارید می توانید با تماس با کارشناسان خبره ما از مشاوره تخصصی رایگان موسسه ما بهره مند شوید.

 

 

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *