خانه / ثبت شرکت / پلمپ دفاتر : هزینه پلمپ دفاتر قانونی – تجاری – اجاری

پلمپ دفاتر : هزینه پلمپ دفاتر قانونی – تجاری – اجاری

و یا شروع به اشتغال به تجارت پلمپ دفاتر قانونی یا به عبارتی دیگر پلمپ دفاتر تجاری از ملزومات و وظایف کلیه تجار و شرکت ها است که متاسفانه بعضا دیده شده است که به دلیل عدم آشنایی با این موضوع و عدم رعایت و انجام این وظیفه مهم قانونی، شرکت ها و تجار با مشکلاتی مواجه می شوند که حل این مشکلات و تبعات ناشی از آن زمان، انرژی و هزینه زیادی از ایشان تلف می کند.

لذا از همین جهت در این مقاله سعی کرده ایم شما مخاطبان گرامی را با موضوع پلمپ دفاتر بیشتر آشنا نماییم.  

پلمپ دفاتر قانونی چیست؟

پلمپ دفاتر تجاری یا پلمپ دفاتر قانونی از مهمترین وظایف هر تاجری است که در صورت قصور در اخذ آن یا در نحوه تحریر و نگهداری آن می تواند دارای تبعات و مسئولیت های بعضا سنگینی برای او باشد.

کلیه تجار اعم از آنکه شخص حقیقی باشند یا شخص حقوقی موظف به پلمپ دفاتر تجاری خود هستند و در ماده ۶ قانون تجارت ذکر شده است که هر تاجری به استثنای کسبه جزء مکلف است دفاتر تجاری داشته باشد.

چند نوع دفاتر تجاری داریم؟

طبق ماده ۶ قانون تجارت ۴ نوع دفتر تجاری داریم که شامل موارد ذیل است:

۱- دفتر روزنامه

۲- دفتر کل

۳- دفتر دارایی

۴- دفتر کپیه

الف) دفتر روزنامه:

از بین دفاتری که گفتیم مهمترین دفتری که برای پلمپ دفاتر قانونی با آن سر و کار داریم دفتر روزنامه است و هر تاجری باید هر روز کلیه طلب ها، بدهی ها، مبادلات تجارتی و نیز معاملات مربوط به اسناد تجاری شامل خرید، فروش، ضمانت و ظهرنویسی را در آن قید کند.

همچنین می بایست کلیه واردات و صادرات تجاری و نیز مبالغی که برای مخارج شخصی خود برداشت می نماید را نیز در آن قید نماید.

ب) دفتر کل:

جهت پلمپ دفاتر تجاری ، یکی از دفاتری که در سامانه اداره ثبت شرکت ها بصورت پیش فرض در نظر گرفته شده است، دفتر کل است و هر تاجری باید کلیه معامله های خود را حداقل هفته ای یکبار از دفتر روزنامه استخراج کند و با تعیین اینکه مربوط به کدام نوع از معاملاتی است که در طی هفته انجام داده است در صفحه مخصوص به آن در دفتر کل بطور خلاصه قید نماید.

ج) دفتر دارایی:

دفتر دارایی دفتری است که هر تاجری باید هر سال لیست کامل و جامعی از کلیه دارایی های منقول و غیر منقول، بدهی ها و مطالبات سال گذشته خود را به صورت جزء به جزء و ریز و به ترتیب در آن قید کند و آن را امضا نماید و برای انجام این کار، حداکثر تا پانزدهم فروردین سال بعد فرصت دارد.

د) دفتر کپیه:

دفتری است که هر تاجری باید کلیه مخابرات، مراسلات و همچنین کلیه صورت حساب هایی که صادر می نماید را با رعایت ترتیب تاریخ در آن ثبت نماید.

همچنین بر طبق تبصره ماده ۱۰ قانون تجارت، تاجر باید کلیه مراسلات و مخابرات و صورت حساب های وارده خود را به ترتیب تاریخ ورود آن ها مرتب کند و در لفاف مخصوصی ضبط و نگهداری نماید.

 

البته باید در نظر داشته باشید که در حال حاضر جهت اخذ پلمپ دفاتر قانونی ، از بین موارد گفته شده تنها دفتر روزنامه و دفتر کل وجود دارد و دفتر دارایی و دفتر کپیه بغیر از موارد خاص مرسوم نیستند.

چرا باید پلمپ دفاتر قانونی را حتما انجام دهیم؟!

پلمپ دفاتر قانونی یا به عبارت دیگر پلمپ دفاتر تجاری یکی از مهمترین وظایف تجار است که شاید به دلیل اهمیت زیاد همین موضوع است که در اولین ماده های قانون تجارت و همچنین در موادی از قانون مدنی، قانون گذار به این موضوع پرداخته است و یکی از مهمترین موادی که در قانون تجارت در مورد پلمپ دفاتر تجاری با آن مواجه هستیم مواد ۱۴ و ۱۵ قانون تجارت است و در ماده ۱۴ ذکر شده است: دفاتر مذکور در ماده ۶ (یعنی دفتر روزنامه، دفتر کل، دفتر دارایی و دفتر کپیه) و سایر دفاتری تجار برای امور تجارتی خود بکار می برند در صورتی که مطابق مقررات این قانون مرتب شده باشد بین تجار در امور تجارتی سندیت خواهد داشت و در غیر اینصورت فقط بر علیه صاحب آن معتبر خواهد بود.

همچنین برای ضمانت اجرای عدم انجام پلمپ دفاتر تجاری قانونگذار در ماده ۱۵ ذکر کرده است: تخلف از ماده ۶ و ماده ۱۱ مستلزم دویست تا ده هزار ریال جزای نقدی است. این مجازات را محکمه حقوق (دادگاه حقوقی) راسا و بدون تقاضای مدعی العموم (دادستان) می تواند حکم بدهد و اجرای آن مانع اجرای مقررات راجع به تاجر ورشکسته که دفتر مرتب ندارد نخواهد بود.

در واقع از مفهوم این ماده متوجه می شویم که عدم انجام پلمپ دفاتر قانونی یا وجود بی ترتیبی در آن دارای وصف کیفری است.

یکی دیگر از تبعات نداشتن پلمپ دفاتر تجاری برای تجار ، بوجود آمدن مشکلات مالیاتی است.

چرا پلمپ دفاتر قانونی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؟!

چرا که در هنگام رسیدگی به پرونده مالیاتی سال مالی تجار اعم از شرکت ها و افراد تاجر، در هنگامی که اختلافی بین مودی مالیاتی و کارشناس اداره مالیات وجود داشته باشد، پلمپ دفاتر تاجر اگر بدرستی و طبق شرایط و ضوابط قانونی تهیه و تنظیم شده باشد؛ سندیت دارد و منجر به حل و فصل اختلاف می شود.

اما اگر تاجر نسبت به پلمپ دفاتر قانونی خود اقدام ننموده باشد یا در وقت مقتضی آن را انجام نداده باشد، این موضوع می تواند به راحتی منجر به از دست رفتن معافیت های مالیاتی و علی الراس شدن مالیات تاجر برای آن سال مالی خواهد بشود که طبیعتا هیچ تاجری تمایل به این موضوع ندارد.

در خاتمه لازم به ذکر است چنانچه در مورد پلمپ دفاتر نیاز به توضیح بیشتر یا مشاوره داشتید می توانید با کارشناسان خبره و وکلای مجرب موسسه ما در تماس باشید تا ضمن برخورداری از مشاوره رایگان، بهترین تصمیم را اتخاذ نمایید.

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *